Careyn ontzorgt
Ouderenzorg cliënten en mantelzorgers willen sneller geholpen worden en zelf dingen regelen. Medewerkers verdwalen in de vele ICT-systemen en zijn veel tijd kwijt aan het dupliceren (overtypen) van informatie. Tegelijkertijd staat de ouderenzorg onder druk door veranderende wensen en personeelstekort.
Careyn, een grote zorgorganisatie in de provincies Utrecht en Zuid-Holland, vroeg Tiltshift hen te helpen met hun eerste stap in digitale transformatie. Er was behoefte aan een eenvoudige digitale omgeving waar cliënten en mantelzorgers terecht kunnen voor algemene vragen, maar ook waar ze zelfredzaam hun zorg kunnen organiseren. Geen patiëntendossier dus, maar de stap ervoor, het geven van specifieke locatiegebonden informatie en het kunnen aanvragen van diensten.
Tijdens het kwartiermaken waren de medewerkers van Careyn al heel gemotiveerd om dit project aan te pakken. Er was alleen nog geen gedeeld beeld van de uitkomst waardoor het project groter dreigde te worden. Daardoor stond de relatie met de bestaande leveranciers onder druk. De opzet van de organisatie vormde een extra uitdaging. Door de vele regio’s en vestigingen zijn er veel belanghebbenden, op verschillende plekken in de organisatie. Allemaal verklaringen waarom eerdere pogingen om tot zo’n digitale omgeving te komen niet waren gelukt.
“We kozen bewust voor Tiltshift omdat de ervaring was dat de traditionele manier van werken niet meer de resultaten zou behalen die we voor ogen hadden. Tiltshift kiest de benadering om van wat er al is opnieuw in te regelen en de doelen in korte tijd praktisch te realiseren.”
Steven van Dorst, Manager Markt en Communicatie, Careyn
Met een team van de belangrijkste betrokkenen, waaronder de huidige technische leverancier, formuleerden we de uitgangspunten en borgden deze bij de directie. Ook zorgden we voor een heldere, kleine scope. Geen nieuwe huisstijl, maar wel een flinke opfrisbeurt. De huidige teksten inkorten en herschrijven. Een toekomstvaste architectuur, maar wel een gebaseerd op de techniek die al in gebruik was. En, heel belangrijk, bij alles wat we deden stond continue de toegevoegde waarde voor de eindgebruiker centraal.
Door de afspraken met de interne afdelingen en leverancier te vernieuwen, en met het aanhaken van een UX ontwerper van Keen design maakten we snel meters. We introduceerden Agile principes en vervingen de vele ‘smaakjes’ Scrum door één gezamenlijke methode. We zorgden voor een heldere structuur en besluitvorming, van bestuur tot en met de medewerkers.
“De aanpak van Tiltshift zorgt voor veel vaart in een project. Het werd heel duidelijk wat de bedoeling was en we kregen alle vrijheid om dat in hoge kwaliteit te realiseren.”
Michiel van Nieuwkerk, Senior Developer, Xuntos
De realisatie vond plaats in korte sprints waarbij het team telkens met focus aan één thema werkte. Iedere oplevering werd direct getoetst bij echte gebruikers. Zo ontstond de nieuwe omgeving, stap voor stap, afgestemd op de doelgroepen. Kort voor de oplevering gaven we de medewerkers van Careyn al toegang om de content te controleren.
Met de realisatie van de nieuwe careyn.nl beschikt de organisatie over een krachtige online omgeving, klaar ook voor de toekomst. De eerste stappen naar self service zijn gezet en de architectuur is gereed voor verdere digitalisering van het administratieve proces.
- product management: Joris Boeren
- product ownership: Joost Bout
- UX onderzoek: Sanne Stuur
- UX ontwerp en UI: Keen design
Ook digitaal ontzorgt worden?
Tijdens een vrijblijvend intake- en adviesgesprek bespreken we jouw situatie en hoe we daarbij kunnen helpen.